Friday

Kasih Ilahi 2

“Bip, Bip, Bip”, semua di meja makan mengeluarkan telefon bimbit. Naim membulatkan matanya. Nadilah melonjak kegembiraan. Dato’ Shakri dan Datin Nela tersenyum lebar.
“Er… Semua orang dapat mesej yang sama ke? Kak Nor nak balik?” Naim memecahkan kesunyian yang terbit.
“Eh, Naim pun dapat jugak? Mama dan Papa pun? Ni mesti ada maksud ni kenapa Kak Nor hantar mesej kat semua orang” Nadilah berasa hairan.

Dengan selambanya Naim berkata, “ alah Kak Nad, apa lagi yang Kak Nor nak. Mestilah Kak Nor nak kita sambut dia gila-gila. Tu pun tak dapat tangkap”. “Mmm… Betu jugak ek?”.

Ting ting ting! “Dah dah. Nanti-nantilah cakap pasal Kak Nor kamu tuh. Sekarang ni kena makan. Penat-penat Bik Zah masak tapi kita tak makan, kan Bang?” Datin Nela meminta persetujuan suaminya. Dato’ Shakri hanya mengangguk.
Ruang makan kini sunyi kembali. Hanya kedengaran sudu dan garfu.

“Pa, boleh tak nanti Nad nak tidur rumah Isyah?”

“Ada apa sampai tidur-tidur kat sana?”

“Erm… Kitorang ada homework nak bincang. Lepas tuh kitorang nak buat folio. Boleh ek Papa, Ma?”

“Mmm… Yelah. Nanti Papa hantar Nadilah. Tapi esok pukul 6 Papa ambik. So, prepare awal-awal esok”.

“O.k! Thanks Pa!” Nadilah meluru peluk Dato’ Shakri kemudian berlari naik ke biliknya. Datin Nela hanya menggeleng melihat anak gadisnya itu.


Udara dingin menghembus perlahan. Bulan dan bintang menghiasi ruang langit. Dania terkenangkan perkara yang berlaku petang itu. Mengeluh sendirian.

"Dania! Tunggu", Dania tidak mengendahkan panggilan itu. Malah, Dania berjalan semakin laju, mencelah pelajar-pelajar di kantin.

Semakin laju Dania berjalan, semakin deraslah air matanya mengalir. Sungguh dia tak sangka bahawa Raizal sanggup curang di belakangnya. Selama ini, Dania menganggap Raizal ini setia, tidak seperti lelaki lain. Tapi ternyata, semua lelaki adalah sama!

"Dania! Dania Rafila!", disebabkan terkejut, Dania segera bangkit hinggakan kerusinya jatuh terbalik.

"Dania! Kamu tak apa-apa ke?" sekali lagi ibunya bersuara disebalik pintu.

"Tak apa-apa Ma".

"Nanti Dania turun makan ya. Dah pukul 9 ni. Dania tak makan lagi dari tadi".

"Hmm... Nanti Dania turun. Mama tak payah risau" Dania menamatkan perbualan antara dia dan ibunya.
Dania mengeluh sendirian.


Sya mengerutkan mukanya. Dia memandang Raizal. Raizal kelihatan seperti hilang kewarasannya.

"Aarghh!!!" Sya terkejut mendengar Raizal menjerit. Sya merasakan dia semakin tiada harapan untuk pujuk Raizal kembali.

Raizal memandang Sya dengan mata yang tajam. "Sya! Kita putus!" Sya menggugurkan air matanya.


Naim dan Afiq berkawal di kawasan kantin. Melihat dan mengawal jika ada pelajar yang melanggar peraturan sekolah. Minggu lepas, mereka terpaksa berkawal di pagar belakang sekolah, di mana kawasan itu dianggap 'spooky' bagi pelajar sekolah tersebut.

Sedang berkawal, Naim terlihat seorang pelajar perempuan di suatu sudut kantin. Keseorangan. Seperti dalam tangisan, pelajar tersebut tersendu-sendu. Naim hanya melihatnya dari jauh.

Dilihatnya pelajar itu didatangi seorang pelajar lelaki. Naim mengerutkan mukanya. Betapa Naim memerhatikan gelagat mereka berdua yang seperti dalam pergelutan kecil, hinggakan pergaduhan pelajar yang sedang membeli makanan tidak disedarinya.

Afiq yang sibuk menguruskan pelajar yang bergaduh menjerit memanggil Naim. Naim terkejut lalu segera ke Afiq. Naim hanya mengiyakan apa yang dikata Afiq kepada pelajar itu sambil mencuri pandangan terhadap pelajar perempuan itu. Afiq yang melihat Naim berasa hairan.
Setelah sahaja masalah itu selesai, Afiq mendekati Naim. Afiq memulakan bicaranya “Naim, kau apsal hari ni? Aku tengok lain macam je. Biasanya kau yang beriya marah budak-budak,” Naim hanya mendiamkan diri.

Afiq menggelengkan kepalanya. Dia membiarkan sahabat karibnya itu bersendirian, membiarkan masa berlalu begitu sahaja.

“Ma, bila Kak Nor sampai?” Nadilah sudah tak sabar menunggu kehadiran satu-satunya kakak yang dia ada.

“Amboi, Nad ni tak sabar-sabar tunggu Kak Nor balik. Tadi Kak Nor Nad ni kata dia sampai pukul 3 petang,” Datin Nela memberikan informasi.
Nadilah melihat jam di pergelangan tangannya. “Hm… Dah pukul 2:45 lah Ma. Nad nak ikut Uncle ambil Kak Norlah!” Nadilah semakin tidak sabar-sabar bertemu dengan NorFaqi’ah.

“Ha, kalau macam tu, pergila bersiap-siap cepat. Nanti Uncle tinggalkan kamu pula”.

“Okie dokie!”

1 comment: